6 dažniausios mitybos klaidos

74567

Iš įvairių pusių sklindantys patarimai, informacija apie taisyklingą mitybą verčia jaustis neišmanėliu – supantys žmonės atrodo tarsi mitybos specialistai ar ekspertai, visada žinantys geriausią sprendimą, neginčijamą taisyklę ar patarimą mitybos klausimais. Deja, dažnu atveju, neginčijamą „išprusimą“ suteikia iš įvairiausių šaltinių sugaudytos žinios, pokalbių nuotrupos ar gandai, kurie yra visiškai nepagrįsti.

Dalinamės 6 mitybos klaidomis, kurių niekaip nepavyksta išvengti dėl visuomenėje sklandančių mitų:

1. Baltymų trūkumas

Siekiant atsikratyti antsvorio ir laikytis sveikos mitybos plano, baltymai šioje situacijoje yra maistingųjų medžiagų karaliai. Dietos papildymas baltymais yra paprasčiausias, efektyviausias ir skaniausias būdas atsikratyti svorio, įdedant mažiausiai pastangų. Tyrimai rodo, kad baltymai spartina metabolizmą ir padeda sumažinti apetitą. Baltymų sudeginimui reikia energijos, todėl baltymų dieta gali padidinti sudeginamų kalorijų kiekį nuo 80 iki 100 kalorijų per dieną. Dar viena gera žinia – baltymai yra vieni ilgiausiai sotumo jausmą suteikiančių medžiagų.

Atliktas tyrimas, kuriame žmonės 30 proc. savo suvartojamų kalorijų skyrė baltymams. Paaiškėjo, kad jie automatiškai per dieną suvalgė 441 kalorija mažiau. Kitaip tariant, galima lengvai kontroliuoti kalorijų sudeginimą ir suvartojimą vien tik pakeitus suvartojamų baltymų kiekį. Be to, baltymai padeda kovoti ir su alkio priepuoliais, kurie yra pats pikčiausiais besilaikančiojo dietos priešas – vartojant baltymus, įkyrios mintys apie valgymą tiesiog sumažėja.

2. Angliavandenių perteklius

Sumažinti angliavandenių vartojimą – vienas efektyviausių žingsnių, siekiant numesti antsvorį. Dažniausiai taip pasielgus, apetitas šiek tiek sumažėja, todėl natūraliai suvartojama mažiau kalorijų. Tyrimai rodo, kad laikantis „mažiau angliavandenių“ dietos ir valgant, kol pajaučiamas sotumo jausmas, galima atsikratyti 2-3 kartus daugiau svorio nei laikantis „mažiau riebalų“ dietos. Jei vis dėlto atsisakyti angliavandenių sunku – didelės bėdos nėra, tiesiog tuomet reikia atidžiau stebėti mitybą – valgyti kokybišką, daug skaidulų turintį maistą.

3. „Mažiau riebalų“ dietos laikymasis

Universalus patarimas „suvartoti mažiau riebalų“ niekada nebuvo labai geras ir paremtas mokslininkų tyrimais. Iš tiesų, šis patarimas paremtas keliomis studijomis, kurių metu buvo stebimi ir atliekami eksperimentai su gyvūnais, taip pat įtaką informacijos plitimui visuomenėje darė ir kai kurie politiniai sprendimai. Nors nėra įrodymų, kad sotieji riebalai tikrai sukelia širdies ligas, kai kurie mokslininkai buvo įsitikinę, kad riebalai yra kenksmingi, todėl laikantis „mažiau riebalų“ dietos, apsisaugoma nuo širdies ligų. Per daugelį metų buvo atlikta daugybė tyrimų, rodančių, kad dieta, kuri vis dar dažnai rekomenduojama, iš tiesų neveikia. Nors šios dietos gali iš dalies tikti sveikiems žmonėms, jos gali pakenkti nutukusiems, metabolinį sindromą ar diabetą turintiems žmonėms – dieta gali neigiamai paveikti kai kuriuos pagrindinius veiksnius, sukeliančius metabolinį sindromą ir širdies ligas.

4. Nuomonė, kad sultys yra sveika

Vaisių sultys, parduodamos kartoniniuose pakeliuose, dažnai įvardijamos kaip sveikas gėrimas. Deja, dažnu atveju „vaisių sultys“ iš tiesų yra tik vaisių aromatu ir skoniu papildytas vanduo su cukrumi, o pačių vaisių – nė kvapo. Net jei pavyksta rasti ir 100 proc. vaisių sulčių, nereikėtų jų vartoti be saiko. Problema atsiranda todėl, kad nors jos ir yra vaisių atitikmuo, iš sulčių išimta tai, kas vaisiuose svarbiausia. Grynuose vaisiuose yra šiek tiek cukraus, tačiau jis jungiasi prie pluoštinių ląstelių sienelių, todėl sulėtėja cukraus patekimas į kraują. Sultyse skaidulų nėra, nėra ir ką kramtyti, todėl niekas nestabdo skrandį pripildyti didžiulėmis cukraus dozėmis vos per kelias sekundes. Viena stiklinė apelsinų sulčių turi beveik tiek pat cukraus, kiek du apelsinai. Be to, sultyse esantis cukrus labai panašus į cukrumi paskanintus gazuotus gėrimus. Taigi, valgykite grynus vaisius, tačiau venkite sulčių, jei siekiate numesto svorio.

5. Kiaušinių trynių nevalgymas

Kiaušiniai rikiuojasi tarp maistingiausių produktų visoje planetoje, tačiau yra viena „bėda“ – tryniuose ypač gausu cholesterolio. Niekas nenori padidinti cholesterolio kiekio kraujyje, todėl šis mitas – itin gajus. Deja, panašios pozicijos laikos ir kai kurie mitybos profesionalai, kurie atsižvelgdami į šią „tiesą“, rekomenduoja kontroliuoti suvartojamų kiaušinių kiekį, pvz. 2-6 kiaušinius per savaitę. Vis dėlto, didžioji dalis jų prideda ir mintį, kad iš tiesų kiaušinių suvalgyti galima ir daugiau, tereikia į šiukšliadėžę išmesti trynius. Iš tiesų tai bene blogiausias dalykas, kurį įmanoma padaryti kiaušiniui, kadangi trynyje kaupiasi beveik visi kiaušinio naudingieji elementai. Kiaušinio baltymo dalis yra tiesiog proteinų šaltinis. Daug studijų tyrinėjo kiaušinio suvartojimą ir cholesterolio lygį kraujyje – paaiškėjo, kad 70 proc. žmonių kiaušiniai nedaro jokio efekto. Kitiems 30 proc., kiaušinių tryniai pakėlė gerojo cholesterolio kiekį kraujyje. Buvo tirtas ir tiesioginis ryšys tarp kiaušinių trynių suvartojimo bei širdies ligų rizikos sveikiems žmonėms, tačiau jokių asociacijų nerasta. Tai kodėl gi tryniai nusipelnė būti valgomi? Juose gautu kokybiškų baltymų, sveikųjų riebalų, vitaminų, mineralų ir antioksidantų – beveik visko, ko reikia žmogaus organizmui. Taip pat – cholino, smegenų maistinės medžiagos, kurios net 90 proc. žmonių negauna su suvartojamu maistu. Juose gausu ir liuteino, zeaksantino, veiksmingų antioksidantų, kurie efektyviai saugo akis.

6. Nuomonė, kad viskas slypi kalorijose

Dėmesio sutelkimas tik į kalorijas yra viena blogiausių mitybos klaidų. Tai, kad svarbiausia yra skaičiuoti maisto kalorijas maiste, o ne patį maistą – mitas. Taip, kalorijos yra svarbu, tačiau tai nereiškia, kad jas reikia skaičiuoti nuolat. Žmonės buvo sveiki ir liekni dar kur kas prieš tai, kol prasidėjo kalorijų skaičiavimo bumas. Svarbu suvokti, kad skirtingas maistas hormonams ir smegenų centrui, kontroliuojančiam ką ir kiek mes valgome, daro skirtingą įtaką. Dalinamės dviem pavyzdžiais, kai kalorija ne visada prilygsta kalorijai. Baltymai: laikantis baltymų dietos, metabolizmas paspartėja ir sudegina 80-100 kalorijų per dieną daugiau, sumažėja apetitas ir alkio priepuoliai. Šis baltymų efektas – skirtingas nei angliavandenių ar riebalų kalorijų. Sotumas: daugelis studijų parodė, kad skirtingas maistas turi įvairius efektus sotumo jausmui. Pasijausti sočiu nuo kiaušinių ar virtų bulvių prireiks kur kas mažiau kalorijų nei nuo spurgų ar ledų. Tokių pavyzdžių – gausybė, todėl skaičiuojant tik kalorijas, sveikatai ir svorio metimui naudos bus mažai.


Produktai, susiję su šiuo straipsniu
Energetinė vertė, kcal Baltymai, g Angliavandeniai, g iš kurių cukrus, g Riebalai, g iš kurių riebalų rūgštys, g Skaidulos, g Natris (druska), g
ananasai2 1GO DŽIOVINTŲ VAISIŲ IR SĖKLŲ MIŠINYS 395 7,2 67,9 61,7 10,1 3,4 1,8 0,5
Razinos2 1GO DŽIOVINTŲ UOGŲ MIŠINYS 320 2,9 75,6 71,5 0,5 0 1,0 0
cashew2 1GO RIEŠUTŲ IR DŽIOVINTŲ VAISIŲ MIŠINYS 482 7 56,7 45,4 24,5 5,4 3,1 0,2
Naujienų užsisakymas
Jei ši informacija tau pasirodė naudinga, užsiprenumeruok mūsų naujienlaiškį ir gauk straipsnius šia tema tiesiai į el. paštą ar telefoną.